Een smoothie is een snel tussendoortje. Veel mensen vinden het een makkelijke manier om voldoende fruit en groenten te consumeren. Ik krijg dan ook vaak de vraag: “Zijn smoothies gezond?”. Dat is een vraag met een genuanceerd antwoord.

Een voedingsmiddel of gerecht op zich kan je niet als gezond of ongezond gaan bestempelen. Je bent niet plots gezond als je een stuk fruit eet, net zoals je niet plots ongezond bent als je een keer frietjes eet. Het is belangrijk dat je het volledige plaatje bekijkt. Enkel eetpatronen kunnen gezond of ongezond zijn.

Of een smoothie voedzaam is hangt af van de ingrediënten van de smoothie en hoe het drankje ingezet wordt. Smoothies worden vaak geconsumeerd als drankjes terwijl ze in veel gevallen eigenlijk eten zijn. Dit komt omdat er veelal ruime hoeveelheden fruit (en groenten) in gaan, meestal aangevuld met een (plantaardig) melkproduct en graanproduct.

Smoothies zijn vaak erg suikerrijk, daarom heb ik ervoor gekozen om fruit te combineren met groenten. Wil je graag voldoende lang verzadigd zijn? Voeg dan gerust wat havermout toe.

Smoothie met mango

Course: TussendoortjesDifficulty: Easy
Servings

1

servings
Prep time

10

minutes
Cooking time

00

minutes
Total time

10

minutes

Ingrediënten

  • ½ mango, vers of uit de diepvries (125 g)

  • 2-tal blokjes spinazie, diepvries (50 g)

  • 1 klein glas magere of halfvolle melk (125 ml)

  • optioneel: havermout

Bereidingswijze

  • Laat de diepvriesproducten ontdooien.
  • Pureer alle ingrediënten in een blender of in een hoge kom met een staafmixer.

Tips

  • Veganistisch: vervang de koemelk door ongezoete plantaardige melk.
  • Glutenvrij: gebruik havermout met het Crossed Grain keurmerk.
  • Lactosevrij: gebruik lactosevrije koemelk of een (ongezoete) plantaardige melkdrank.